Herkent u meerdere symptonen?
Dan kan het zijn dat het zenuwstelsel van u kind nog niet volledig is gerijpt.
Lichaam en houding
- Heeft een hekel aan nauwsluitende kleding
- Houdt er niet van om aangeraakt te worden.
- Hyperactief
- Overprikkeld zijn
- Loopt op de tenen
- Coördinatieproblemen
- Vertoont overmoedig gedrag of juist bewegingsschuwheid
- Gevolgen van Kiss/Kidd syndroom
- Regelmatig stoten of vallen
Ogen - Lezen en schrijven
- Slechte oog-hand-coördinatie
- Moeite met decoderen (correct lezen van woorden)/vrij laag, haperend leestempo of niet begrijpen wat hij/zij leest
- Moeite met het correct schrijven van woorden (veel spellingsfouten, omkeren van getallen, letters of woorden)
- Schrijfproblemen (onleesbaar handschrift of fouten tijdens overschrijf werk)
- Richtingsproblemen (werkrichting)
Mond - Spraak
- Bijten en kluiven
- Moeite met eten
- Stotteren of hakkelen
- Woord-vind-problemen/moeite om precies te kunnen zeggen wat men denkt
- Slechte articulatie/langzaam, aarzelend spreektempo, soms warrig
- Moeite om meerlettergrepige woorden goed te kunnen uitspreken
- Moeite om bepaalde klanken in woorden goed te kunnen uitspreken
- Moeite om een gesprek te voeren/vragen te stellen
Welbevinden - Cognitie
- Heeft last van (faal)-angst
- Slaapt slecht
- Plast regelmatig in bed
- Gehele zindelijkheid
- Heeft een gebrek aan zelfvertrouwen
- Heeft een gebrek aan zelfbeheersing
- Begrijpt sociale interacties in groepen niet goed
- Heeft geen realistisch beeld van de situatie om zich heen.
- Heeft gebrek aan ruimtelijk inzicht (veroorzaakt problemen met rekenen)
- Heeft een gebrek aan motivatie ( over/onder presteren)
- Heeft een gebrek aan concentratie
- Heeft moeite met dubbeltaken/ meerdere op elkaar volgende taken
- Heeft moeite met automatiseren
- Heeft moeite met getal begrip
- Heeft moeite met verbanden leggen
- Heeft moeite met de clou van het verhaal te begrijpen( begrijpend lezen)
- Heeft moeite met figuurlijke taal( Uitdrukkingen, gezegdes, spreekwoorden)
- Heeft moeite met plannen
- Heeft moeite met tijdsbesef
- Heeft moeite met plotselinge veranderingen/ schakelen van taken
- Heeft moeite met emotieregulatie ( veel huilen, erg boos, agressie)
- Reageert impulsief
- Heeft moeite om de gevoelens te uiten
- Is moeilijk te sturen in handelen en gedrag
- Heeft moeite om het overzicht te houden
- Vertoont clownesk gedrag
- Gespannen zijn
- Hooggevoelig zijn
- Veel last van vermoeidheid
- Zit veel in de eigen wereld
- Tics veroorzaakt door overprikkeling
Oren - Concentratie / aandacht
- Moeite om tegelijkertijd te luisteren naar uitleg en aantekeningen te maken
- Lijkt bepaalde klanken in een woord niet te kunnen horen
- Het lijkt vaak alsof hij/zij niet luistert naar wat er gezegd wordt
- Reageert niet altijd meteen als de naam genoemd wordt of er in een groep het woord tot hem/haar gericht wordt
- Kan niet stoppen met praten of geluiden maken
- Vertoont storend gedrag in groepen en/of als anderen aan het woord zijn
- Kan moeilijk werken in een rumoerige omgeving
- Kan simpele instructies moeilijk onthouden
- Moeite met concentratie
- Is snel afgeleid door beeld of geluid
- Kan niet stil zitten
- Zit vaak te dagdromen
- Doet langer dan normaal over het uitvoeren van cognitieve taken
- Houdt zich bij instructie even afzijdig om eerst te zien wat anderen doen.
- Heeft tijd nodig om een auditieve instructie om te zetten in handelen
- Kan slecht slapen