Herkent u meerdere symptonen?

Dan kan het zijn dat het zenuwstelsel van u kind nog niet volledig is gerijpt.

Lichaam en houding

  • Heeft een hekel aan nauwsluitende kleding
  • Houdt er niet van om aangeraakt te worden.
  • Hyperactief
  • Overprikkeld zijn
  • Loopt op de tenen
  • Coördinatieproblemen
  • Vertoont overmoedig gedrag of juist bewegingsschuwheid
  • Gevolgen van Kiss/Kidd syndroom
  • Regelmatig stoten of vallen

Ogen - Lezen en schrijven

  • Slechte oog-hand-coördinatie
  • Moeite met decoderen (correct lezen van woorden)/vrij laag, haperend leestempo of niet begrijpen wat hij/zij leest
  • Moeite met het correct schrijven van woorden (veel spellingsfouten, omkeren van getallen, letters of woorden)
  • Schrijfproblemen (onleesbaar handschrift of fouten tijdens overschrijf werk)
  • Richtingsproblemen (werkrichting)

Mond - Spraak

  • Bijten en kluiven
  • Moeite met eten
  • Stotteren of hakkelen
  • Woord-vind-problemen/moeite om precies te kunnen zeggen wat men denkt
  • Slechte articulatie/langzaam, aarzelend spreektempo, soms warrig
  • Moeite om meerlettergrepige woorden goed te kunnen uitspreken
  • Moeite om bepaalde klanken in woorden goed te kunnen uitspreken
  • Moeite om een gesprek te voeren/vragen te stellen

Welbevinden - Cognitie

  • Heeft last van (faal)-angst
  • Slaapt slecht
  • Plast regelmatig in bed
  • Gehele zindelijkheid
  • Heeft een gebrek aan zelfvertrouwen
  • Heeft een gebrek aan zelfbeheersing
  • Begrijpt sociale interacties in groepen niet goed
  • Heeft geen realistisch beeld van de situatie om zich heen.
  • Heeft gebrek aan ruimtelijk inzicht (veroorzaakt problemen met rekenen)
  • Heeft een gebrek aan motivatie ( over/onder presteren)
  • Heeft een gebrek aan concentratie
  • Heeft moeite met dubbeltaken/ meerdere op elkaar volgende taken
  • Heeft moeite met automatiseren
  • Heeft moeite met getal begrip
  • Heeft moeite met verbanden leggen
  • Heeft moeite met de clou van het verhaal te begrijpen( begrijpend lezen)
  • Heeft moeite met figuurlijke taal( Uitdrukkingen, gezegdes, spreekwoorden)
  • Heeft moeite met plannen
  • Heeft moeite met tijdsbesef
  • Heeft moeite met plotselinge veranderingen/ schakelen van taken
  • Heeft moeite met emotieregulatie ( veel huilen, erg boos, agressie)
  • Reageert impulsief
  • Heeft moeite om de gevoelens te uiten
  • Is moeilijk te sturen in handelen en gedrag
  • Heeft moeite om het overzicht te houden
  • Vertoont clownesk gedrag
  • Gespannen zijn
  • Hooggevoelig zijn
  • Veel last van vermoeidheid
  • Zit veel in de eigen wereld
  • Tics veroorzaakt door overprikkeling

Oren - Concentratie / aandacht

  • Moeite om tegelijkertijd te luisteren naar uitleg en aantekeningen te maken
  • Lijkt bepaalde klanken in een woord niet te kunnen horen
  • Het lijkt vaak alsof hij/zij niet luistert naar wat er gezegd wordt
  • Reageert niet altijd meteen als de naam genoemd wordt of er in een groep het woord tot hem/haar gericht wordt
  • Kan niet stoppen met praten of geluiden maken
  • Vertoont storend gedrag in groepen en/of als anderen aan het woord zijn
  • Kan moeilijk werken in een rumoerige omgeving
  • Kan simpele instructies moeilijk onthouden
  • Moeite met concentratie
  • Is snel afgeleid door beeld of geluid
  • Kan niet stil zitten
  • Zit vaak te dagdromen
  • Doet langer dan normaal over het uitvoeren van cognitieve taken
  • Houdt zich bij instructie even afzijdig om eerst te zien wat anderen doen.
  • Heeft tijd nodig om een auditieve instructie om te zetten in handelen
  • Kan slecht slapen