Februari 2010


Mijn ervaring met MRT praktijk C.J. van Persie en mijn zoon X.

Omdat mijn zoon X vaak last van hoofdpijn had en regelmatig aan het einde van een schoolweek ‘op’ was, zijn we gaan onderzoeken waar dat vandaan kon komen.

In groep 4 was al geconstateerd dat X heel slecht was in spelling. Dictees waren dus hopeloos. In groep 5 is er onderzoek gedaan naar zijn concentratie. Ook dat bleek ver onder de maat.

De rekentafels onthouden was voor hem eigenlijk onmogelijk. Toen kwamen we er achter dat hij waarschijnlijk ADD had. (ADHD zonder ‘H’ van hyper).

Inderdaad heb ik als moeder al sinds peuter(!)tijd aangegeven dat X alles maar 10 minuten kon volhouden waar hij mee bezig was. Hoe ik dit moest verklaren, wist ik niet.

Eindelijk in groep 6 is er geconstateerd dat X dyslexie had op spelling en resistent was voor verdere informatie.

Na eerst keel, neus, oren en ogen gecontroleerd en behandeld te hebben, hadden we een afspraak bij een psycholoog voor evt. ADD en bij een neurologe voor evt. migraine. De neurologe constateerde dat het geen migraine was en kon dus niets doen. De psycholoog constateerde ADD en wilde Ritalin geven.

Omdat wij inmiddels met Cathrien in gesprek waren gekomen en dus van de MRT training wisten, hebben we voor de Ritalin uitstel gevraagd en zijn eerst bij Cathrien op training gegaan.

Elke maandagavond naar de gymzaal om te therapieën was voor X geen probleem. De lessen waren leuk, hoewel X kon doen of hij er geen draad aan vond!

Maar…om er naar toe te gaan vond hij prima! De oefeningen thuis vond hij minder leuk, maar als dit op een vast tijdstip gebeurde ( bij ons steevast tussen de middag) was dat goed te doen.

Na een poosje waren de resultaten ook duidelijk zichtbaar: Geen hoofdpijn meer (veroorzaakt door ‘vastlopen in het hoofd’ ),dus regelmatiger naar school, minder achterstand op de lesstof. Ook leuke dingen konden weer gedaan worden!

De rapporten gingen er ook beter uitzien: In de groepen 3 t/m 7 (met uitzondering in groep 5) waren de resultaten voor werktempo, concentratie, zelfstandigheid matig/onvoldoende, terwijl zijn inzet voldoende was.

Halverwege groep 8 ( met behulp van de therapie) een mooi resultaat : concentratie ruim voldoende, tempo goed, netheid voldoende.

Inmiddels is X klaar met zijn therapie en zit op het voorgezet onderwijs. Alles gaat prima…zonder hoofdpijn en zonder bijzonderheden!

Een moeder uit Hendrik Ido Ambacht