Februari 2010


Zo ongeveer 2 jaar geleden ben ik met mijn zoon André op mrt training gegaan bij Cathrien van Persie.

Door de positieve verhalen en vooruitgangen bij anderen d.m.v. mrt dacht ik dat dit zeker ook geschikt zou zijn voor André.

André zit vanaf zijn 7e jaar op Speciaal Onderwijs. Hij stagneerde in groep 3 en na verschillende onderzoeken kwam eruit dat hij een flink leerprobleem had op verschillende vlakken.

Wat opvallend was dat hij een disharmonisch intelligentie profiel had, wat wil zeggen dat zijn beide hersenhelften niet goed met elkaar functioneerde. Dat verschil was bij André uitzonderlijk groot.

De leerstof werd niet geautomatiseerd en was zodoende telkens nieuw voor hem.

Op verzoek van de leerkracht in groep 5 hebben we verschillende onderzoeken laten doen, via de kinderarts zijn we bij de neuroloog terecht gekomen waar hij uitgebreid is onderzocht maar waar niks uitgekomen is. Daarna zijn we op eigen initiatief bij het TAN (Tilburgs Ambulatorium Neuropsychologie) terecht gekomen. Een klinisch neuropsycholoog onderzoekt of aandoeningen en/of stoornissen in de werking van de hersenen beperkingen in het dagelijks functioneren veroorzaken en andersom.

Na een uitgebreid onderzoek constateerde ze een fors leerprobleem en gaven het advies om langdurige sensomotorische training te gaan volgen. Om zodoende de lettervormen in te slijpen en de fijne motoriek te trainen.

Daar zijn we gelijk mee begonnen in een praktijk in Sliedrecht. De lessen waren leuk en André ging er graag heen, alleen na 12 lessen waren we klaar.

Rond die tijd hoorde ik de positieve berichten van de mrt en heb ik contact opgenomen met Cathrien. Die reageerde erg positief en gaf me hoop dat er nog heel veel aan te doen was d.m.v. mrt training.

Na anderhalf jaar mrt zit André stukken beter in z’n vel. Z’n zelfvertrouwen is gegroeid en de driftbuien die hij regelmatig had zijn afgenomen en heeft hij zelden meer. Het is een stuk rustiger in zijn hoofd geworden en dat komt ook tot uiting in zijn leerprestaties die enorm omhoog gegaan zijn. Juni 2009 hebben we hem opnieuw laten onderzoeken bij het TAN en het vergelijk met 2 jaar terug was ook duidelijk zichtbaar in de grafieken.


De grafiek van het nieuwe onderzoek bij het TAN van André, na een jaar MRT training laat zien dat de PV-kloof 11punten kleiner is geworden. Het is dus meetbaar dat de werking van de verbinding tussen de hersenhelften verbeterd en dat dit het begrip verhoogd. Dit heeft een positief effect op gedrag.

T1 T2
VerbaalIQ 88 90 +2
PerformaalIQ 62 75 +13
PV-kloof 26 15 -11
Totaal IQ 73 80 +7
Verbaal begrip 91 97 +6
Perceptuele organisatie 87 79 +12
Verwerkingssnelheid 67 77 +10
Score overzicht WISC-III

De verbinding tussen de beide hersenhelften was duidelijk sterk verbeterd en het begrip was verhoogd. De laatste toets op school met begrijpend lezen scoorde hij zelfs op Havo niveau! Er zit nog steeds op alle gebied een stijgende lijn in.

Zijn leesniveau is ook in 2 jaar tijd van avi 1 naar leesniveau avi 7 gestegen. Voorheen had hij een grote hekel aan boeken, nu heeft hij ze ontdekt en gaat er een wereld voor hem open.

We zijn dan ook heel blij en dankbaar dat André de mogelijkheid heeft gehad om deze leerzame en gezellige lessen te volgen.

We willen het iedereen aanbevelen!