Maart 2023


Extreem verlegen en gevoelig, dat waren wel de eerste dingen die mij te binnen schieten als ik onze zoon als kleuter moest omschrijven.

In groep 4 verhuisden wij naar een andere woonplaats waardoor onze zoon naar een andere school moest. Dit was voor hem heel moeilijk, hij begon net een beetje te ontplooien en toen moest hij uit z'n veilige groep naar een juf die hem (helaas) niet begreep. Hij sprak niet af met klasgenoten, zei alleen het hoognodige in de klas en stond alle pauzes alleen bij de muur. Thuis uitte hij zich in driftbuien. In groep 5 werd dit steeds erger, ook kreeg deze juf het niet voor elkaar om hem uit z'n cocon te krijgen. Daarnaast had hij veel problemen met schrijven. Omdat onze oudste dochter veel baat heeft gehad bij mrt heb ik contact opgenomen met Cathrien. Zij heeft hem gescreend en zag duidelijk punten die we door mrt zouden kunnen verbeteren wat zowel de driftbuien als zijn handschrift zou verbeteren. Maar ook zou hij hoogstwaarschijnlijk meer overzicht krijgen op bijvoorbeeld het schoolplein zodat hij zich veilig genoeg voelt om mee te doen in pauzes.

Iedere dag de oefeningen vond hij soms echt niet fijn, maar hij merkte zelf op een gegeven moment ook dat het hem hielp. Schrijven kost minder moeite en het is beter leesbaar. Zelfs het voetballen, richten van de bal en vooral ook de bal aannemen ipv wegduiken ging beter.

In groep 6 en 7 zagen we enorme groei op sociaal gebied. Hij ging op het schoolplein meespelen, maakte afspraken en durfde ook steeds meer te zeggen in de groep. Helaas zijn er op dit moment veel problemen op school met de klas, we zien dat hij hier veel last van heeft, maar hij heeft gelukkig geen terugval in zijn oude gedrag.

Af en toe heeft hij een boze bui, bij teveel prikkels blijft dat zijn zwakke punt, maar we hebben van Cathrien ook handvatten gekregen om deze te voorkomen.

Ondanks de hoeveelheid kinderen die ze helpt, weet ze precies wie je bent, wat je het beste kunt doen.
Wat ik zo mooi vind: ze ziet wat er nog verbeterd moet worden, maar benoemd juist de positieve kanten en groei van/tegen je kind. Hierdoor blijf je zelf, maar ook je kind, positief om door te gaan met de oefeningen.