April 2013


Onze zoon is 8 jaar. Vanaf groep 2 waren er vanuit school regelmatig vragen over de ontwikkeling van o.a. de woordenschat en de concentratie. Meestal was de aandacht voor de juf maar kort waardoor er met de uitvoering van werkjes problemen kwamen. In de voorontwikkeling richting groep 3 ontstond hierdoor dus een achterstand, ten opzichte van klasgenootjes. Ook op andere onderdelen van school, zoals rekenen, kwam behoorlijk achterstand .Als ouders hebben we ervoor gekozen om onze zoon extern te laten testen op o.a. intelligentie. Onze zoon is ook in een groep vaak nadrukkelijk aanwezig. Het was dan ook de vraag of de mindere prestatie op school een gevolg was van slechte concentratie of onvermogen.

We hebben deze testen laten doen. De diagnose was ADHD en een laag IQ. Inmiddels was onze zoon tijdens dit traject toch overgegaan naar groep 3. Zodra de diagnose gesteld was is het e.e.a. aangepast in de klas, o.a. op welke manier sommige lessen aangeboden werden. Toch bemerkten we dat het niet goed ging. We voelden ons toch vaak niet begrepen. Door de instelling waar we test hadden laten doen werd ons ook aangeraden om over medicatie(Ritalin) te gaan denken. Onze zoon is druk maar anderzijds erg sociaal, vooral richting anderen is hij zorgzaam en lief. Onze angst was, nadat we ons in de medicatie verdiepten, dat we een totaal ander kind zouden krijgen. De school probeerde daar toch ook wel naar toe te sturen. Gelukkig kregen we op dit moment, voor ons echt het juiste moment, een tip over Cathrien. Eerlijk gezegd hadden we er nog niet eerder van gehoord. We zijn eens op de site gaan kijken en hebben contact opgenomen. We werden uitgenodigd voor een screening en daar werd ons al heel veel uitgelegd. Tijdens het eerste gesprek al werd ons veel gedrag van onze zoon verklaard. Door de deskundigheid van Cathrien zagen we dat, door onvoldoende rijping, bepaalde dingen gewoon nog niet goed ontwikkeld zijn. Met grote gevolgen voor de prestaties op allerlei gebied.

Gelukkig konden we snel met de wekelijkse sessies starten .De positieve inzet van Cathrien is erg motiverend voor de kinderen, maar niet minder voor de ouders. Er is op veel vragen tussentijds meestal een antwoord of een goede tip. Dat is erg prettig. De oefeningen leveren duidelijk resultaat. Inmiddels is onze zoon afgelopen jaar naar speciaal basisonderwijs gegaan. Cathrien was ook blij met deze stap, hij is hier erg op zijn plaats en er is meer positieve energie, als iets goed gaat nodigt het uit om meer te willen. Met spelling scoort hij inmiddels echt goed en lezen is erg vooruit gegaan (van september tot april van AVI 0 naar AVI 3 en mag nu AVI 4 gaan lezen). Tussentijds observeert Cathrien je kind goed en geeft advies over bepaalde dingen. Een paar maanden geleden bijvoorbeeld is er een wervel in de nek losgemaakt door een therapeut, achteraf ondervond hij hierdoor ook belemmering. Er is ook een audiogram afgenomen en daar kwam ook e.e.a. uit, waar we nu weer aan gaan werken. Kortom, we zijn uiterst tevreden over alles. We voelen ons erg prettig bij deze behandeling en voor onze zoon zijn we dankbaar dat we dit hebben kunnen doen.

Inmiddels zijn we zover dat de wekelijkse sessies plaats gaan maken voor af en toe, naar behoefte en ontwikkeling.

Ik zou het iedereen wel aan willen raden, het is zo belangrijk dat er goed gekeken wordt wat er daadwerkelijk aan de hand is. Scholen onderkennen helaas deze problemen niet altijd, maar het werkt echt! Onze zoon is weer een bewijs dat deze benadering en oefeningen goed resultaat geven.

Een moeder uit Hendrik-ido-Ambacht