Maart 2013


Hier mijn verhaal:

Twee kinderen uit ons gezin zitten op het speciaal onderwijs in verband met leer- of gedragsproblemen. Bij de oudste werd het op de ‘gewone’ kleuterschool al snel zichtbaar dat het allemaal wat trager ging als doorsnee kind. Vanaf groep 3 liep ze hierdoor echt vast. Na diverse handreikingen en aanpassingen lukte het niet om daadwerkelijke verbetering te zien te krijgen. Haar zelfbeeld werd steeds negatiever en er kwam steeds opstandiger gedrag. Het leek erop dat ze in plaats van ontwikkelde, juist stappen terug ging in haar ontwikkeling. Een overplaatsing naar het SBO volgde. Via via kwam er informatie over Cathrien haar werkwijze. Bij de screening bleek al snel dat een groot aantal problemen terug te voeren waren naar motorische achterstand op verschillende gebieden. Inmiddels zijn we een jaar bezig en zijn er grote sprongen gemaakt. Binnen drie maanden sprong het AVI leesniveau van 4 naar 9!! Te zien is hoe ze het nu leuk vindt om te puzzelen doordat het oplossend vermogen sterk is toegenomen. Haar oog-hand coördinatie is verbeterd. Ook haar evenwicht wordt steeds sterker. Omdat haar benen heel veel dubbel klapte was het nog onmogelijk om te kunnen touwtje springen. Door de juiste oefeningen is het haar gelukt om al een heel aantal sprongen voor elkaar te krijgen. We hebben nog genoeg om aan te werken, maar is een duidelijke ontwikkeling te zien wat haar eigenwaarde positief heeft beïnvloed!

Bij ons zoontje liepen we al vanaf jonge leeftijd tegen diverse moeilijkheden aan. Het meest opvallend was wel de overprikkeling van soms eenvoudige dingen. De stress die dit bij hem opriep zorgde voor lastige situaties. Daarnaast stotterde hij, waardoor hij moeilijk uit zijn woorden kon komen. Sinds dat hij de wekelijkse lessen bij Cathrien volgt, zijn er veranderingen te zien. Zo lukt het nu al beter om bepaald gedrag in de hand te houden. Het blijft nog steeds een aandachtspunt. Opvallend is dat hij ook veel minder stottert. Zijn oog-hand coördinatie is verbeterd, hij kan zijn benen beter aansturen waardoor hij veel minder vaak valt. Ook kan hij het geheel van sommige dingen beter overzien. Momenteel doet hij groep 2 nog een keer. Hij is graag met letters bezig, en deze worden hem dan ook aangeboden omdat hij uitdaging nodig heeft. Dit gaat hem heel goed af. Hoewel er nog genoeg punten zijn waar we aan moeten werken zien we vooruitgang en geen stilstand.

Onlangs zijn beide kinderen weer gescreend, waarbij er duidelijke positieve verbeteringen te zien zijn ten opzichte van de start van de therapie!

Een moeder uit Hendrik- Ido- Ambacht.